RSS

Waarom huren die Zuidamerikaanse indianen geen PR-propaganda-bureaus in?

29 okt

 

‘Het wordt hoog tijd dat die Amazone- en andere jungle piepeltjes in Zuidamerika aan tegenpropaganda gaan doen,’ meent Ivar, ‘ alleen de kaart van de vertrapte zielepoot spelen, lukt niet meer. Ze zitten daar in de bossen van ze op kostbare delfstoffen en de bomen die hun habitat vormen zijn ook veel geld waard. Binnenkort zien ze zelfs vanwege de bomen hun bos niet meer.  Dat is weg, verdwenen, via IKEA en aanverwante toko’s tot design meubels verhapstukt of voor biomassa-ovens klimaatneutraal opgestookt.’

‘ Propagandisten en juristen, die combinatie belooft het hoogste rendement,’ zegt Sonja. ‘Hier. Bijvoorbeeld de Nederlandse FMO die in Honduras een vuiltje wegwast. Die beschaafde bank geeft miljoenen uit aan peperdure advocaten tegen de Lenca in Honduras. En je dan voorstellen dat zowel die FMO als de advocaten die zich laten inhuren om de Lenca de oren te wassen, deel uitmaken van een Verlichte Westeuropese Beschaving die de Euro heeft en de NAVO, dus eigenlijk alles heeft wat een moderne en beschaafde persoon zich wensen kan! En dan toch nog tegen oerwoud-indianen vechten. Hoe is dat mogelijk, nietwaar? Dat zal vast met ons belabberde onderwijs te maken hebben.’

‘ Toevallig dat je daarover begint, want Abdelkader Benali pleegt daar juist een stukje over en ik lees: “De werkgroep die zich buigt over de nieuwe canon van de vaderlandse, pardon, Nederlandse geschiedenis, haalt het nieuws. Minderheidsgroepen zijn elk bezig om hun deel van de Nederlandse geschiedenis op te eisen, slavernij en migratie staan hoog op de agenda.”
Arme Lenca. Die vissen achter dit net van deze nieuwste hysterie en gekte.’

Sonja: ’Daar hebben de slachtoffers van vernietigingskamp Auschwitz niet over te klagen. Die hebben nooit moeite advocaten en propagandisten te vinden. Dat komt natuurlijk vanwege Goebbels. Zelfs Zuidamerikaanse propagandisten – die ik ze trouwens van harte gun hoor. Goebbels en kornuitjes hebben, naar een geschiedenis-versie beweert, zelfs in Zuidamerikaanse s***hole countries asiel gekregen. Dat kan natuurlijk een apocriefe modaliteit van geschiedschrijving zijn, dat is de nieuwste tak van die wetenschap.
Ik citeer Benali: “[D]e meest beklemmende twitterdraad van dit moment is van Marina Amaral (@facesofauschwitz), een Braziliaanse kunstenares die oude zwart-witfoto’s inkleurt en zo het verleden onverwachte diepte geeft. Door de foto’s in te kleuren kunnen nieuwe verhalen worden verteld. Haar laatste project betreft de gevangenen van vernietigingskamp Auschwitz. Door de toegevoegde kleur worden de foto’s van de gevangenen gruwelijk actueel. De ontreddering, angst, vermoeidheid en waanzin zijn te lezen in de ogen, door de toegevoegde kleur komen de littekens in de huid nog sterker in beeld, de verwrongen gelaatstrekken – je ziet het allemaal glashelder. Bij elke foto geeft ze een korte biografie, alle eindigend in de gaskamers.”

Zou die Braziliaanse kunstenares mevrouw Amaral ook foto’s manipuleren van Braziliaanse indianen, of zijn die nog niet ontredderd genoeg? Met die recente bosbranden in de Amazone lijkt me dat er geen gebrek aan ontredderde indianen bestaat. Vlak naast haar deur misschien zelfs? In full colour?
Hoe meer zichtbare ontreddering, waanzin en ellende, hoe hoger de marktwaarde van het product dat die laat zien en uitvent. Maar …… het moet dan blijkbaar wel om Ons Soort Mensen (OSM) gaan en niet om indianen of negers. Sorry, negers weer wel, maar alleen als ze ooit door “ons” tot slaaf werden gemaakt.’

‘ Tot slaaf gemaakt? Dat werden indianen ook,’ weet Sonja, ‘in Zuid- en Noordamerika. Suriname is wat dat aangaat een levend geschiedenisboek. Was Suriname niet ooit een Nederlandse kolonie. Ach, dat weet niemand meer. Dat is zó lang geleden.’

‘Toch een gek ding, de geschiedenis,’ vindt Ivar, ‘je schijnt er een verdienmodel mee te kunnen optuigen dat niets en niemendal met kennisoverdracht en geestelijke verrijking van doen heeft. Laat staan met “lessen trekken uit het verleden.” Het is een van die vele wezenloze commodificaties (tot marktwaar geschopte zaken) die ons overwoekeren, zonder dat we het door hebben dat we op een uiterst curieuze wijze bezig zijn.’

Sonja: ‘ Ach, weet je wat? Laat ik geheel naar de tijdgeest maar deftig beweren dat Auschwitz bij de diachrone geschiedschrijving hoort, terwijl de Zuidamerikaanse indianen het met de synchrone moeten doen. Dus eigenlijk met culturele antropologie en die discipline is inmiddels uitgekleed of zelfs al afgeschaft. Als je dit thema van plunder en roof bespreekt onder de noemers anachronie, diachronie en synchronie dan houd je het allemaal veilig neutraal en emotie-vrij. Bovendien klinkt het gekleed, chique, en dat verkoopt altijd lekker.’

‘Doe er ook een scheutje met “genocide” bij,’ suggereert Ivar, ‘ just for the suspense, weetjeniet.’

 

 

 

 

 

 

Tags: , , , , , ,

Comments are closed.