RSS

Een nette euthansie is lang niet voor iedereen betaalbaar

18 jan

 

 

‘ Niet iedereen kan bijvoorbeeld naar zo’n kliniek in Zwitserland, om er een solide en veilige eutanasie te kopen. Een euthanasie die vakkundig en met ambachtelijke toewijding verricht wordt. Het grootste risico van de doe-het-zelf-zelfdoding vind ik nog altijd: een mogelijke mislukking, die je als een vegeterend plantje dwingt door te sukkelen. Dan kun je zéker geen zelfdoding meer toepassen, tenzij misschien op een gruwelijke brute manier, indien je daartoe nog in staat bent. Maar is dat nou nodig?’

  • ‘ Aha, je hebt het interview met de arts-filosoof Marli Huijer toch maar gelezen?’

‘ Ja, inderdaad. Ik denk dat ze eerlijk en authentiek is, alleen neemt ze de eenzijdige invalshoek door te stellen dat niemand récht heeft op zo lang mogelijk leven. Wie wil dat per se, zo lang mogelijk leven? Ze besteedt geen aandacht aan de keerzijde: wie kunnen zich een veilige en zekere zelfgekozen dood veroorloven? Bijvoorbeeld in zo’n Zwitserse kliniek, tegen betaling van 10.000 euro?’

  • ‘ Dat is dezelfde categorie personen die zich desgewenst een langer leven kunnen kopen, dus de rijken-en-vermogenden. Terwijl de middelen en eventuele apparatuur die voor een nette euthanasie nodig zijn, helemaal niet zo duur zijn, en slechts een fractie van 10.000 euro zullen kosten.’

‘ Ja, vreemd. Waarom zou je per se zo lang mogelijk (moeten) willen leven? Dat vind ik een erg ongelukkige priming .’

  • ‘ Mw. Huijer beweert not bene zelf dat het wat haar betreft om “een goed leven” dient te gaan en niet alleen maar om een lang leven. Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Indien je weet dat je er zoals het echtpaar Veth-Gompers een eind aan kunt maken wanneer je dat zelf wilt en kiest, dan dragen die wetenschap en zekerheid ongetwijfeld bij tot een een goed leven. Dat kan niet anders. Je moet er toch niet aan denken dat men je in een verpleeg-/zorginstelling letterlijk met en in Corona laat stikken. Dat komt op hetzelfde neer, alleen is de verstikkingsdood geen prettige euthanasie.’

‘ Daar ben ik het mee eens. Neen, wat onze niet-vermogende-oudjes is aangedaan door de Haagse politici, vind ik gruwelijk. Ze waren (en zijn het opnieuw) gewoon sitting ducks voor falend, of niet-existent, beleid. Brrrrrr …… !
Ik denk wel eens dat de meeste medici zijn behept met het vooroordeel dat alleen rijke en vermogende mensen zelf mogen beslissen wanneer en hoe ze uit het leven stappen. Dat zou mesjogge zijn. Iedereen heeft desgewenst recht op een nette euthanasie. Zelfs wanneer je beseft dat de artsenopleiding een hogere beroepsopleiding is en de meeste medici er een opvatting over de wereld op na zullen houden en een zicht op de wereld hebben, die bij een beroepsopleiding passen.’

  • ‘ De opleiding tot arts, een beroepsopleiding. Zoals Marli’s vader vond. Grappig om dat te lezen. De meeste burgers geloven dat hun dokter een halve godheid is. De meeste dokters laten dat maar al te graag zo. Mijn ouders woonden beiden in studentenhuizen waar lieden die alleen medicijnen of rechten studeerden, niet welkom waren als medebewoner; slechts een ordentelijke academische studie telde. En dus ging menige rechten- / medicijnenstudent die in zo’n studentenhuis een kamer wilde, er een echte universitaire studie naast doen. Niet zelden besloot zo’n student dan compleet over te stappen op de échte studie.’

Tja, dat waren nog eens tijden, nietwaar? Maar goed, deze Marli Huijer heeft medicijnen en filosofie gedaan, dus zou ze in het kader van je ouders, als universitair student gelden. Vermoedeliijk zou ze best zinnige dingen kunnen zeggen over vrijwillige euthanasie. De interviewster vraagt er alleen niet naar. Jannetje Koelewijn krijgt wel een voorzetje van Huijer:  “Al krijg ik ook mails van mensen die zeggen: ik ben 75 en zo nodig zou ik mijn plek op de IC onmiddellijk aan een 20-jarige geven. Sterker, ze willen sowieso niet op de IC terechtkomen. En ook niet in het ziekenhuis.”
Voilà: niet in het ziekenhuis? Even doorvragen interviewster.

Ik heb niet veel van Huijer gelezen of gezien. Ze heeft wel gereformeerde roots hè. De VU van Kuyper bijvoorbeeld. Trouwens, pieste Kuyper qua echtelijke trouw niet naast het potje, of ben ik in de war met een andere grefo-voorman? Qua ideologie zou Huijer anti-vrijwillige euthanasie (en anti-abortus?) kunnen zijn gewired, bedraad.’

  • ‘ Ze kreeg van haar vader Sartres trilogie De wegen der vrijheid, die heb ik jàààren geleden achter elkaar uitgelezen en als ik het me goed herinner komt daar onder andere het vraagstuk van abortus in voor – een personage blijkt ongewild zwanger; ik zou het moeten naslaan, het is zo lang geleden. Het vierde deel heb ik nooit gelezen. Dat hoorde niet, vond ik.
    Misschien kan Marli Huijer een keer in de herkansing en bijvoorbeeld op een platform als De nieuwe wereld of Café Weltschmerz over (vrijwillige) euthanasie uitweiden. Met de juiste gesprekspartner welteverstaan, dus iemand die haar niet overspeelt, maar volop aan het woord laat. Zodat ze goed uit de verf en de woorden (kijk eens, alweer Sartre: Les Mots) komt. ‘

Bien sûr, maar Foucault dan? Les mots et les choses! Goed interviewen heeft ook alles met woorden te maken, en is een kunst die slechts weinigen verstaan.’

  • ‘ Wat een ballast, al die boekenkennis. Goed. Wanneer wordt euthanasie op z’n Zwitsers in het Nederlandse basis-ziektekostenpakket opgenomen? Of blijft het: geen geld, geen Zwitsers?’

‘ Hoezo geld? Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat nette euthanasie, veel minder geld kost dan al die levensrekkende circussen die nu aan de gang worden gehouden. Ooit zal er een politieke partij, of een politiek ondernemer, dit gat in de (kiezers-)markt moeten zien en er pardoes in springen.’

  • ‘ Nette euthanasie gebeurt nu in Nederland al volop. Je moet er enkel het geld voor hebben en/of over de juiste contacten beschikken. Ik herinner me de casus Ella Vogelaar bijvoorbeeld nog. Die schijnt ook geruisloos te zijn “geholpen.” ’

 

 

 

 

 

 

 

Tags: , , , , ,

Comments are closed.